G Scale Model Train Forum banner

Aster Stirling single

1.4K views 11 replies 6 participants last post by  gt240m  
#1 ·
Ik heb onlangs een gloednieuwe, in de fabriek gebouwde Aster Stirling gevonden die voor $2000 wordt verkocht. Dit kleine Joodse apparaat is nog nooit gestoomd, dus ik heb het gekocht. Maar toen ik het mee naar huis nam en de stoomkast opende, ontdekte ik dat de roestvrijstalen bevestigingsschroef van een van de schuifkleppen ernstig was geroest, waarbij de helft ervan in modder veranderde, dus ik kan hem niet gemakkelijk verwijderen, wat me nieuwsgierig maakte naar hoe dit gebeurde en waarom roestvrij staal ook zo roestte.
Image

Image

Image

#2 ·
Ik heb zeker een aantal van de vroege 'roestvrijstalen' klepschroeven gehad, die niet erg goed roestvrij staal bleken te zijn en roesten.
Ik neem aan dat het 'testgestoomd' moet zijn geweest toen het werd gebouwd.
Ik was me er ook niet van bewust dat hun religie Joods is, hoewel het misschien een 'juweel' is.
Ik hoop dat je de klep nooit hoeft af te stellen als je dat nodig hebt.
Proost,
David Leech, Canada

#4 ·
Ik heb zeker een aantal van de vroege 'roestvrijstalen' klepschroeven gehad, die niet erg goed roestvrij bleken te zijn en roestten.
Ik neem aan dat het 'getest gestoomd' moet zijn geweest toen het werd gebouwd.
Ik was me er ook niet van bewust dat hun religie Joods was, hoewel het misschien een 'juweel' is.
Ik hoop dat je de klep nooit hoeft af te stellen als je dat nodig hebt.
Proost,
David Leech, Canada
Bedankt David, vergeef mijn slechte Engels, het is "juweel", ik probeer het te verwijderen maar het is geen gemakkelijke opgave, dus ik geef het op, gelukkig loopt het in beide richtingen erg goed, ik hoop dat het voor altijd kan blijven.

#3 ·
Hmm..heel vreemd—water in de cilinders of een vochtige omgeving in het algemeen voor opslag kan hier de schuld zijn..Messing kan corroderen en vervormen onder de juiste omstandigheden, maar hoe dan ook lijkt het erop dat er wat werk aan de "koopjesprijs"-motor zit. Als je de handleidingen hebt en de onderdelen identificeert, kun je kijken of Aster er heeft. Misschien niet waarschijnlijk gezien de leeftijd van deze locomotief, maar een poging waard voordat fabricage nodig is.

#5 ·
Er zijn anderen in de hobby die het probleem kunnen repareren als ze uit de tijd komt als het je vaardigheden te boven gaat om met de verroeste resten om te gaan. Nieuwere roestvrijstalen stelschroeven kunnen van Aster worden gehaald om die te vervangen. Ik weet niet zeker wanneer Aster is overgestapt op roestvrijstalen schroeven. Dit probleem komt vaak voor in de vroege modellen van hen. Ik moest hiermee omgaan op een Reno. Gelukkig kon ik, nadat ik de dingen uit elkaar had gehaald, de resten uit de klepspindelstang draaien. Ryan B van Triple R Steam Services of uw lokale Aster-dealer als u in het buitenland bent, kan helpen

#6 ·
Er zijn anderen in de hobby die het probleem kunnen repareren als ze uit de tijd raakt, als het je vaardigheden te boven gaat om met de verroeste resten om te gaan. Nieuwere roestvrijstalen stelschroeven kunnen van Aster worden verkregen om deze te vervangen. Ik weet niet zeker wanneer Aster is overgestapt op roestvrijstalen schroeven. Dit probleem komt vaak voor bij de vroege modellen van hen. Ik moest dit aanpakken op een Reno. Gelukkig kon ik, nadat ik de dingen uit elkaar had gehaald, de resten uit de klepspindelstang draaien. Ryan B van Triple R Steam Services of uw lokale Aster-dealer als u in het buitenland bent, kan u helpen
Wat me verraste, was dat Aster geen roestvrijstalen schroeven gebruikte op zijn product uit 1996. Deze kleine motor, perfect gebouwd, kan perfect draaien, dus ik heb besloten er voorlopig niets mee te doen. Misschien kan ik wachten tot de schroeven volledig verrot zijn en dan de schroefdraad schoonmaken en een nieuwe roestvrijstalen stelschroef indraaien.

#7 ·
Indien nodig (wat ik niet hoop), heb ik gehoord dat het onderdompelen van de kleppen in Coca-Cola gedurende de nacht de schroef eruit zal vreten en het messing onberoerd laat. Ik heb het echter nog nooit zelf geprobeerd. Zeer mooie locomotief, maar ik zou dat geen vroege Aster noemen. Hoewel het een van de laatste JVR-ontwerpen is.

#8 ·
Zeer mooie loc, maar ik zou dat geen vroege Aster noemen. Hoewel het een van de laatste JVR-ontwerpen is.
U heeft (natuurlijk) gelijk. Van de 66 ASTER-locomotieven is het nummer 42 en het werd in 1996 geïntroduceerd, wat precies halverwege de start van ASTER (1975) en het einde (2016) ligt, de ASTER/Accucraft natuurlijk niet meegerekend. Zie The ASTER Roster – Many different model trains in all scales & gauges of The Unauthorised History of ASTER – Many different model trains in all scales & gauges
Groeten
Fred

#12 ·
Ik heb vroeger in het tijdschrift Steam in the Garden gelezen dat velen een van de lonten afdekten om de brander een beetje te temmen en te helpen met het waterverbruik.
Bedankt Mike, ik denk dat het een goed idee is, de lonten in deze motor zijn zo groot als die van een grote motor, maar de ketel is zo klein, slechts 30 seconden om de druk te verhogen en 5 minuten om het water op te gebruiken.